Het Rotterdamse Scheepvaart en Transport College (STC) is één van de partners van het Leerwerkakkoord Haven. Met hun mbo 1 opleiding ‘Entree tot de haven’ leiden ze jongeren zonder startkwalificatie op voor een baan in de haven of de logistiek. Maar ze kunnen natuurlijk ook doorstromen naar een vervolgopleiding.
De meeste jongens en meiden die aan de opleiding ‘Entree tot de haven’ beginnen, hebben om allerlei redenen nog geen diploma behaald. De één moet zorgtaken van de ouders overnemen en bij de ander spelen er financiële- of leerproblemen. ‘Deze jongeren hebben geen optimaal gebruik kunnen maken van hun capaciteiten of de hun geboden kansen’, legt STC-directeur Begeleiding Manon Olde Monnikhof uit. ‘Wij zien dat het meestal hele praktische jongeren zijn, die graag iets met hun handen doen, maar die niet drie uur lang naar een docent kunnen luisteren. Hier kunnen ze leren door te doen. Veel studenten kiezen specifiek voor deze opleiding omdat ze trots zijn op de Rotterdamse haven. Ze weten vaak niet eens wat ze er precies willen doen, maar ze kennen het beeld van de grote containerschepen, overslagterminals, sjorders en laders en vinden het supercool om daar aan de slag te gaan.’
Handjes nodig
Met een diploma op zak hebben de jongeren als assistent logistiek medewerkers letterlijk entree tot de haven. Ze kunnen er bijvoorbeeld laden en lossen op de heftruck, orders verzendklaar maken of de werkvloer opruimen. Klussen waarbij ze dus hun handen laten wapperen en die, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet door robots worden overgenomen. ‘Gouwe en trouwe handen zijn altijd nodig in de haven’, aldus Manon. ‘Er blijven altijd handelingen waar robots niet geschikt voor zijn. En er zijn ook altijd mensenhanden nodig om de robots te onderhouden. We zien overigens dat meer dan 80 procent hierna nog kiest voor een mbo 2 opleiding.’
Corona
Vanwege corona hebben veel havenbedrijven hun werkprocessen aangepast. Dat heeft ook gevolgen voor de stages en leerwerkplekken van de studenten. Opeens is het veel lastiger om iets te vinden. Het STC is zich bewust van dit probleem. ‘Zo’n stageplaats is essentieel voor onze studenten’, benadrukt Manon. ‘Natuurlijk begrijpen we ook dat het voor bedrijven in deze tijd wat ingewikkelder is om te werken met studenten die extra aandacht en begeleiding nodig hebben. We zijn deze opleiding nog volop aan het ontwikkelen en corona gooit daar een flinke schep complicaties bij. Daarom blijven we hierover ook in gesprek met bedrijven en de mensen van het Leerwerkakkoord.’
Stapje extra
Manon is ervan overtuigd dat bedrijven die willen investeren in de werkrelatie met deze studenten er hardwerkende, trotse en loyale werknemers voor terugkrijgen. ‘Maar om als werkgever dat stapje extra te kunnen doen, moet je wel goed geïnformeerd worden over de problemen van een student. Daar stoppen we samen met onze docenten en werkbegeleiders dan ook veel energie in. Want uiteindelijk is het streven voor al onze studenten natuurlijk een duurzame loopbaan.’
