In november is de logistieke roadshow twee weken langs een flink aantal scholen in de regio Rotterdam-Rijnmond getrokken. Leerlingen uit de derde en vierde klas van VMBO, Entree- en Praktijkonderwijs konden op een interactieve manier en een die aansluit bij hun belevingswereld kennis maken met de verschillende facetten van de logistiek met als thema “Faciliteer een festival”. Dit als onderdeel van hun loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB) lessen. Bekijk hier de aftermovie:
Doel van de roadshow
Een van de onderwerpen die we vanuit het LWA erg belangrijk vinden is Loopbaanoriëntatie voor jongeren. Op scholen wordt daar al veel aandacht aan besteed. En terecht. Kiezen voor een vervolgopleiding en kijken wat je later wilt worden is lastig. Zeker als je nog jong bent. Om scholen te helpen de leerlingen meer inzicht te geven in wat werken in de sector Transport en Logistiek inhoudt én hen daarin te faciliteren, is de logistieke roadshow op pad gegaan. Om dit te organiseren zijn we samen aan de slag gegaan met het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STL).
Wat hebben de leerlingen ervaren?
Een kleine 1000 leerlingen zijn op hun eigen schoolplein aan de slag gegaan met vier challenges. Ze moesten hierbij samenwerken in teams van maximaal 8 leerlingen. De challenges bestonden uit een escaperoom in een trailer waarbij de sleutel van het festivalterrein moest worden gevonden, het oplossen van een rijplaatpuzzel, een festivalbar inrichten door het laden en lossen van een bakwagen met een pakbon en het regelen van een artiestenplanning met allerlei voorwaarden. Geweldig om te zien hoe er met elkaar werd samengewerkt en hoe iedere uitdaging werd aangegaan. De feedback vanuit de scholen en de leerlingen zelf was erg positief. Ze hebben ontdekt dat je met samenwerken ver komt en ze hebben kunnen snuffelen aan werken in de logistiek.
Op naar volgend jaar
Deze editie hebben we gebruikt om van te leren en te ontdekken hoe de roadshow ontvangen werd. Volgend jaar willen we het nog groter aanpakken. Nog veel meer scholen bezoeken en ook andere sectoren betrekken om leerlingen breder te inspireren en hen te helpen met de belangrijkste vraag: “Wat wil jij later worden?”.