“Het is écht een vak, er zit zoveel in!”

Fotograaf: Paul van der Wal
Hotels zijn dé plek waar gastvrijheid, creativiteit, eten, drinken en entertainment bij elkaar komt. De branche bloeit. Terwijl het animo voor Hospitality-studies afneemt en het aantal vacatures groeit. “Het is tijd om de mooie dingen van het vak én de kansen te laten zien”, vertelt Burg de Rave, directeur van Room Mate Bruno in Rotterdam en bestuurslid van de Rotterdamse Hotel Combinatie (RHC).
Het gros van de hotels in Rotterdam heeft zich aangesloten bij het RHC. De stichting zet zich in om namens aangesloten leden positieve aandacht te genereren voor de Rotterdamse hotelbranche. Zo worden bijvoorbeeld ook de krachten gebundeld met het onderwijs, de horeca en kunst- en cultuurorganisaties om standpunten in te nemen en initiatieven te ontplooien.
Enthousiast voor het vak
Het werven en behouden van medewerkers staat hoog op de agenda. Corona gaf het aanzien van de hotelbranche een knauw. Veel medewerkers besloten hun heil te zoeken in andere banen. Nu durven hotels weer vooruit te kijken. Evenementen zoals de Rotterdamse Dag van Hotellerie zijn een uitgelezen kans om studenten, veelal Hospitality, te enthousiasmeren voor het vak. “Want het is écht een vak”, weet Burg. Hij begon zijn eigen hotelcarrière in de spoelkeuken, uit liefde voor eten en drinken, merken en mooie producten. Hij werkte bij verschillende hotels, klein en groot. Hij ontdekte er ook de internationale aspecten en greep de kans om opleidingen te volgen. “Het is mooi om het verschil te kunnen maken, voor collega’s en voor gasten. Als mensen verrast zijn door wat je hebt neergezet, geeft dat veel voldoening.”
Veelzijdig
Er is niet één type hotel of gast, er zijn er honderden. Elk hotel heeft zijn eigen concept met bijbehorende sfeer. En elk type gast verlangt een andere ervaring of mate van gastvrijheid. Dat maakt het werk in de hotelbranche ontzettend veelzijdig. “Je hebt fantastische boetiek hotels”, vertelt Burg. “Als medewerker heb je daar vaak een allround functie en maak je het gasten van A tot Z naar hun zin. Je hebt er snel en oprecht contact met de gasten. Terwijl bij grote internationale hotelketens de hiërarchie in een functie of taak vaak meer vastomlijnd is. Doorgroeimogelijkheden en opleidingen zijn er goed geregeld. Er liggen vaak mooie kansen om ervaring op te doen bij andere afdelingen en in het buitenland.”
Niet meer zo zwart-wit
Het hip & happening-gehalte van Rotterdam in combinatie met de internationale allure, dragen er aan bij dat er de laatste jaren ook steeds meer verschillende type mensen werken. “De man in pak met stropdas, die met een hand op zijn rug een wijntje inschenkt, zie je niet veel meer. Er zijn steeds meer hotels waarin creatieve heren en dames op een meer informele manier gastvrij zijn. Het is niet meer zo zwart-wit als vroeger. Het gaat erom dat je mensen op hun gemak kan stellen.”
Charmeoffensief
De krappe arbeidsmarkt en de terugloop van aanmeldingen voor Hospitality-opleidingen baart Burg zorgen. Er staan veel vacatures open die hij het liefst gisteren zou vullen. “Over de hele linie: medewerkers bediening, front office, back office, techniek, facilitair en de keuken.” Tegelijkertijd is hij ook hoopvol over de lange termijn. De bereidheid van de hotels in Rotterdam om te investeren in goed werkgeverschap en de charmes van het vak te laten zien is groot. “Natuurlijk zijn arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden belangrijk. Je ontwikkelt er al je vaardigheden: je praat met iedereen, organiseert van alles, maakt evenementen mee en kan creatief meedenken over evenementen of het hotelconcept. Er zit zoveel in!”