Net als veel andere sectoren kampt de transport- en logistieksector met een groot aantal oningevulde vacatures. Events als de ‘Ik word vrachtwagenchauffeur’ stadiontour moeten een deel van het probleem oplossen. Eind maart werden in De Kuip 115 aanwezigen geënthousiasmeerd om vrachtwagenchauffeur of logistiek medewerker te worden.
Hoe nijpend het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is? Menno Mekes heeft de cijfers paraat. ‘De komende jaren moeten er 10.000 vacatures worden ingevuld,’ zegt de manager mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Deze landelijke organisatie is aangesloten bij het Leerwerkakkoord Transport & Logistiek, Personenvervoer en Binnenvaart. ‘Bij sommige bedrijven staan vrachtwagens stil, omdat er geen personeel gevonden kan worden,’ vervolgt Menno. ‘Werkend Nederland vergrijst en steeds minder jongeren kiezen voor een directe baan in de logistiek.’
Stadiontour
Daarom worden steeds meer zij-instromers verleid tot een baan in de logistiek. Dit kunnen mensen zijn die nu werken in andere sectoren, maar ook mensen die geen werk hebben. Dit is in lijn met de Leerwerkakkoord-pijlers ‘Van werk naar werk’ en ‘(Weer) aan het werk’. Om de potentiële nieuwe vrachtwagenchauffeurs te inspireren en enthousiasmeren organiseert STL een stadiontour. In voetbalstadions door het hele land worden dit jaar instapdagen georganiseerd.
Talkshow en persoonlijke gesprekken
Tijdens deze instapdagen wordt er flink uitgepakt. Zo was er in De Kuip – het stadion van Feyenoord – een talkshow met onder meer voormalig coureur Tim Coronel en de bekende vloggende vrachtwagenchauffeur Martijn Kuipers. Zij gingen in gesprek met onder meer een zij-instromer en een van de twintig werkgevers die in De Kuip aanwezig waren. Via een VR-bril konden de aanwezigen het logistieke proces ervaren. Ook was het mogelijk om een rondje mee te rijden in een vrachtwagen. En om een kijkje te nemen in een van de vrachtwagens die voor het stadion geparkeerd stonden. Voor en na de talkshow konden de 115 geïnteresseerden op de banenmarkt en in persoonlijke (advies)gesprekken praten met werkgevers en mensen van STL.
Tientallen afspraken
Menno spreekt van een succesvolle editie. ‘We zijn tevreden over de opkomst. Ook omdat tientallen van de 115 aanwezigen uiteindelijk De Kuip verlieten met een concrete afspraak om in gesprek te gaan met een werkgever. Wat we doorgaans zien, is dat de meesten daadwerkelijk de stap maken om in de logistiek aan de slag te gaan. Van de aanwezigen horen we doorgaans dat ze het evenement lekker concreet vinden. Ze krijgen praktische informatie, kunnen ervaren hoe het is om in een vrachtwagen te zitten en kunnen direct in gesprek met werkgevers. De verhalen van zij-instromers vinden ze ook inspirerend. De baanzekerheid, vrijheid en diversiteit die deze ervaringsdeskundigen hebben als vrachtwagenchauffeur zorgt ervoor dat de aanwezigen serieus gaan nadenken over een carrièreswitch.’
Waardevolle samenwerking LWA
De samenwerking met het Leerwerkakkoord is belangrijk bij het werven van potentiële vrachtwagenchauffeurs en logistiek medewerkers, stelt Menno. ‘Mede door de samenwerking met het Leerwerkakkoord en de gemeente Rotterdam hebben we veel geïnteresseerden bereikt. Veel aanwezigen kwamen via instanties als het UWV, het Leerwerkloket, Werkgeversservicepunt Rijnmond en het loket statushouders. In deze regio is er veel werkgelegenheid in de logistiek, maar er zijn ook relatief veel werkzoekenden. Met dit soort events kunnen we de juiste match maken. Voor het STL is het erg waardevol om aangesloten te zijn bij het Leerwerkakkoord.’